2016. február 1., hétfő

Legyél te is mesehős!

Kádár Annamária  Mesepszihológia 2. könyvborítója 
Nemrég voltam Dr Kádár Annamária egyik előadásán. Azok kedvéért akik nem ismerik őt pszihológus, tréner és író, két könyvet is írt Mesepszihológia címmel. Messze többet kaptam ezen az előadáson, mint pár gyereknevelési tanácsot. Azon felül, hogy Annamária nagyon jó előadó, vicces és szórakoztató, egy új nézőpontot kaptam. A mesepszihológia azzal foglalkozik, hogy hogyan fejleszthető a gyerekek érzelmi intelligenciája a mesék által. Aki fejlett érzelmi intelligenciával rendelkezik, az könnyebben kezeli a konfliktusokat, tud kérni és elfogadni,
együttműködni vagy beilleszkedni.
Az új nézőpont pedig az, hogy mesehősként nézzek magamra. Mit csinál egy mesehős? Mit csinál ahhoz, hogy elérje a célját? Vegyük például a szegény legényt aki a királylány kezéért le akarja győzni a sárkányt. Mit csinál ahhoz, hogy elérje a célját? Hát elindul, méghozzá bátran. Azt mondja, hogy egy életem egy halálom, én ezt bizony megpróbálom és nekivág. Jelenti ez a bátorság azt, hogy nem fél? Nem jelenti. Sőt egész biztos vagyok benne, hogy fél, csak nem azzal foglalkozik, hanem mindig arra figyel, amit éppen meg tud tenni, az adott lépésre, ami közelebb viheti a céljához. Először mondjuk arra, hogy hol él a sárkány, aztán merre induljon stb. Mi az amit nem csinál? Nem foglalkozik azzal, hogy mije nincs. Nem mondja, hogy nincs egy árva gebém se, jaj de szegény vagyok, a szüleimtől még egy hitvány mellvértet se kaptam, még a hamuba sült pogácsám is elfogyott.
Még valami fontos figyelhető meg útközben. Lépésről lépésre halad és közben -bár a célját nem téveszti szem elől- sokszor megáll. Megáll és közben barátokat szerez vagy szert tesz azokra az eszközökre amire szüksége van a célja eléréséhez. Akkor is megáll ha segítséget kérnek tőle, nem mondja azt, hogy sietnem kell, mert fél nyolcra a sárkánynál kell lennem(ez Annamária poénja) Miközben figyel a céljára és mindent megtesz, hogy közelebb kerüljön hozzá, azért nem felejti el élvezi az utat sem és mindezt úgy hogy még másokra is figyel közben.
Még sose gondoltam így azelőtt a mesékre. Olyanok, mint valami kódolt önismereti térkép. Azóta az egyik kedvenc erőt adó mondatommá lett: Egy életem egy halálom, én ezt bizony megpróbálom! Elképesztően erős mondat. Energiája érezhető a napfonat csakrában és nem tudom lehajtott fejjel, begörbült háttal kimondani, mert kiegyenesít. Ez ugyanis varázsmondat :)
Biztosan ti is sokszor hallottátok, olvastátok, hogy a te életed filmje vagy te rendezed életed filmjét. Én meg azt mondom légy a a saját meséd hőse! Kádár Annamáriát pedig szívből ajánlom, bár a könyveit nem olvastam az előadása nagyszerű volt, szándékosan nem lőttem le a poénjait és a sztorijait hétköznapi mesehősökről. Inkább hallgassátok meg tőle!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése